01.06.001 Komplettering: Medieägande, nätverk, source criticism/double agents, bloggers/commentators; The Guardian

TRANSLATE THIS PAGE:

1.6.1 Komplettering: Medieägande

Sidan redogör för vem som äger olika medier.

Medium/ägare, Sverige

Aftonbladet Schibsted: 91%, LO: 9%
Dagens Nyheter Bonnier
Expressen, GT, Kvällsposten Bonnier
Metro Custos
Svenska Dagbladet Schibsted
Stampen (äger 23 tidn. varav en är GP) Hjörne (44%)

Ad

Kvartal

Bonnier, Schibsted, Hjörne är samtliga familjer av judisk börd.

Gällande Dagens Nyheter (DN) se också detta .
– – – – – – – – – – – – – – –
Tillägg:

Nedan följer några spridda observationer om medieägande, främst nedtecknade dec 2017. De har ännu inte sammanfattats och  behövs ej för sammanhanget i bloggen.

Custos (Metro) kontrolleras av finansmannen Mats Qviberg (Hagströmer & Qviberg fonder) och vd:n Christen Ager-Hanssen. Qviberg har angivit Ayn Rand som inspiration för sin etik, vanligt för globalister.

Många inflytelserika personer av judisk börd eller med judiska kopplingar påverkar samordnat händelser och nyhetsflöde såsom t.ex Mark Zuckerberg (Facebook), Larry Page, Sergei Brin (Google). Angela Merkels farfar kom från Polen (Poznań), liksom den judiskättade chefredaktören för DN, Peter Wolodarskis far.

Carl-Johan Bonnier, Sveriges mäktigaste man

60% av Hollywoods chefer är av judisk börd, liksom chefen för CNN, Jeff Zucker, etc. Hollywood, Disney skildras mer här.

Ägare till amerikanska media

ABC Disney
Amazon, The Washington Post Jeff Bezos
CBS, Viacom, Paramount National Amusements (Sumner Redstone), (Leslie Moonves, CBS)
CNN Jeff Zucker (pres.), Time Warner
Disney Bob Iger, Michael Eisenberg (pres.), 84-94; Jeffrey Katzenberg (chairman) 84-05
Facebook Zuckerberg
Fox Rupert Murdoch
Google Sergei Brin, Larry Page
Huffington Post (Oath Inc.), Verizon Ivan Seidenberg
CNBC, MSNBC NBCUniversal
NBC, NBCUniversal Comcast (Brian Roberts)
The New York Times Ochs Sulzberger
Time Warner Jeff Bewkes

Zucker, Ochs Sultzberger, Zuckerberg, Brin, Page, Redstone, Roberts, Seidenberg, Iger, Eisenberg, Katzenberg är samtliga av judisk börd. Bewkes är gift med en judinna.

Google

Ofta försöker judiska medieägare hålla en låg profil. Många i Sverige känner inte ens till vem som äger våra medier. Brin och Page kallas oftast bara “the Google guys” i media. Första satsningen i företaget, $100k, gjordes av Andy Bechtolsheim 1998, en tysk immigrant. Det förefaller som om även han hade judisk bakgrund. Att spåra vilka investerare som hjälpt Google till sin dominerande roll är inte lätt. När Google önskar hålla en låg profil går det ju t.ex inte att “Googla”.

In 1998 Page and Brin used their credit cards to obtain $15.000 to start up the business. 2004 (efter only 6 yrs) Google’s IPO raised $1.7 billion. Who invested what in the years inbetween is difficult to assess.

It is likely that much capital, probably from globalist sources was channelled into the business.

Page and Brin are sometimes hailed as geniuses on the internet. On occasion their use of backlinks to rank pages is presented as a reason for their success. Backlinks are, however, a pretty obvious tool for anyone crawling the net, wishing to determine the popularity of pages.

Page and Brin are definitely intelligent, like most Stanford students. But to have the success Google has had, they have probably had support from much influx of capital.

The search engine Duckduckgo is sometimes presented as an alternative to Google since it “does not track its users and creates no filter bubble”. It seems to contain the same material as Google, though. It is not clear how it is financed. Maybe it is only a part of Google indoctrination, constructed to give us a false image of choice.

Google adapts its search results according to globalist principles.Even Swedish media have made Google introduce a certain version with politically correct search results

Facebook founder Mark Zuckerberg is married to a pediatrician of Vietnamese descent. An ideal spouse for a globalist front figure.

It must be asked how much persons like Page, Brin and Zuckerberg are used as fronts for globalist capital.

The Guardian, The New York Times och The Washington Post förefaller ofta ha en agendasättande roll för svenska medier. De hamnar även högt vid Googlesökningar. Dessa tre tidningar är bland de hårdast vinklade medier som existerar. The New York Times har bl.a haft avgörande betydelse vid marknadsföringen av de falska uppgifter som ledde till Irakkriget samt även i Rodchenkov-härvan.

Sign. arbetet, Flashback:
Media, i synnerhet den liberala östkustpressen hatar Trump och skulle helst gärna se att han misslyckas. Svensk press kör NYT- & WaPo-artiklar genom Google Translate och publicerar dem rakt av.

The Straits Times is a leading Singaporean newspaper. It also ranks high in Google searches and conveyes an agenda similar to the other high ranking papers. It was co-founded by the Armenian Catchick Moses. He seems to be of Jewish origin.

The Times of India has the same tendencies.

Även The Guardian verkar falla in i detta mönster. The Guardian hamnar ofta högt vid Googlesökningar. Den juridiska processen mot Assange är mycket tveksam och förefaller ha politiska motiv. Assange har kommenterat judiska kopplingar rörande The Guardians medarbetare David Leigh, editor Alan Rusbridger och John Kampfner. (Rusbridger är inte av judisk börd men svåger till Leigh).

Guardian Media Group plc (GMG) owns various media operations including The Guardian and The Observer. The group is wholly owned by Scott Trust Limited

The current chair of the Scott Trust Board is Alex Graham, who replaced Liz Forgan in 2016. Other board members include the current editor-in-chief Katharine Viner, Guardian finance editor Nils Pratley who is the journalist director of the board, and one member of the Scott family.

SCOTT, CHARLES PRESTWICH° (generally known as C.P. Scott; 1846–1932), British editor and supporter of the Zionist cause.

Vid Googlesökningar i politiska frågor begränsas ofta resultaten till ett fåtal medier:

Dessa medier kan “förklara” (dvs vinkla) nyheten för oss:


 

A Russia Today op-ed is highly critical to UK and calls its policy a dancing  bear. It also comments on The Guardian.

The Independent, NBCnews och BBC hamnar också ofta oväntat högt i Googlesökningar, liksom Disneyägda ABC samt  Al Jazeera. Man måste alltså  betrakta dessa medier med sund skepsis.

Al Jazeera finansieras av Qatars kungahus. Många journalister kommer från  BBC eller australiska SBS. Al Jazeera är utan tvekan ett globalistiskt  medium.

AT&T är på gång att köpa Time Warner nov 2017.

Hur mycket egentliga konkurrenter Comcast och AT&T är, är svårt att bedöma. 2001 köpte Comcast AT&T:s kabeldivision för $52 mdr.

Time Warner har alltid stött Hillary Clinton. CNN uttalade t.ex att hon vunnit en debatt mot Bernie Sanders trots att deras egen undersökning visade motsatsen.

I Sverige och andra länder verkar det som om media försöker ge CNN en viktigare position än kanalen i verkligheten innehar. Dess högst rankade nyhetsprogram (Andersson Cooper 360°) låg under plats 20 vad gäller tittarsiffror, 2017.

Fox, kontrollerad av icke-juden, australisk-födde, numera US-medborgaren Rupert Murdoch ger en mer objektiv skildring av t.ex Trump eller kriget mot IS. Fox var t.ex. det enda TV-bolag som ifrågasatte äktheten av de s.k. avrättningsvideorna, åtminstone vad författaren till denna blogg känner till.

Fox can probably be accurately labeled as “controlled opposition”. The US also uses another Australian – Julian Assange for the same purpose.
Fox News Live feed

It seems Trump is doing do well that the controlled opposition (Fox) is told to lay low.

Trump turns on Fox News and says new attorney general will look at locking up Democrats in wild rally speech

‘They’re putting more Democrats on than Republicans,’ president says as crowd boos

Donald Trump turned his fire on Fox News, threatened to have his attorney general investigate Democrats and FBI for treason and joked about serving five terms as president during a typically rambling rally speech in Pennsylvania.

The president was in the northeastern state to campaign for Republican congressional candidate Fred Keller, ahead of a special election on Tuesday.

“What’s going on with Fox, by the way?” Mr Trump asked the crowd.

“They’re putting more Democrats on than Republicans. Something strange is going on at Fox, folks! Something very strange!”

His remarks caused the crowd to loudly boo the right-wing television network, which has previously shown staunch support to the president.
independent

 

Det förefaller troligt att avrättningsvideorna är förfalskningar producerade av SITE-institutet.    SITE-institutets chef, Rita Katz, är judinna.

Reuters levererar mycket information till placerare och har en vinkling av nyheterna mot globalism/storfinans. (Dess grundare Paul Julius, baron von Reuter vars ursprungliga namn var Israel Beer Josaphat, föddes av judiska föräldrar.)

AP, apnews förefaller ge en något mer objektiv bild än Reuters.

Två tidningar man kan betrakta som kraftigt oseriösa är Daily Mail och USA Today.

Daily Mail används ibland av mediamonopolet för att ge valda nyheter en oseriös framtoning. Daily Mail stödde enligt uppgifter en hård Brexit. Detta för att sammankoppla en hård Brexit med något oseriöst

The Sun förefaller något mindre oseriös än Daily Mail. Även The Sun verkar stöda Brexit.

Netflix exhibits a strong political agenda. The terrorist connected White Helmets in Syria are depicted as heroes in one film and and the empty accusations against Russian doping originated in the Netflix film Icarus.

Obama adviser joining Netflix sparks voices of boycott.

The Assange campaign has asked if MSNBC is the most dangerous warmonger network.
consortiumnews
MSNBC is dangerous, but consortiumnews.com and the Assange campaign are also trolls.
Consortiumnews follow Assange closely.
Exaggerated and strange criticism of Mueller reveals
consortiumnews as trolls:

Ruptly is xonnexted to RT and broadcast from “The Assange Show”.

May 2019: The blog now considers consortiumnews a false flag media, often trying to make WikiLeaks and Assange seem more significant than they are.

Newsweek:  Revenue declines prompted an August 2010 sale by owner The Washington Post Company to audio pioneer Sidney Harman—for a purchase price of one dollar and an assumption of the magazine’s liabilities. Harman is of Jewish origin. (The Washington post company is now named The Graham holdings company).

Later the control of  Newsweek seems to have been influenced by complex ties to evangelical pastor David Jang and Olivet university, founded by Jang. Another organization,  IBT media is also involved.

Reddit is owned by Advance Publications that is controlled by descendants of S.I. Newhouse, whose grandparents were Russian Jewish immigrants. S.I. Newhouse was also the chairman of Condé Nast, originating from the newspaper empire of Condé Montrose Nast started in 1909. Famous publications include Vogue, Vanity Fair and The New Yorker. Nast tried to target readers from specific social groups (interested in fashion, interior design etc)  producing so called “class publications”. Gentlemen’s Quarterly also seems to be under Condé Nast.

Reddit has a voting system which probably makes politically correct posts more common. Flashback
Reddit is PC, SJW.

The  New Yorker is about culture. It has a globalist profile. F.ex it endorsed Kerry over GW Bush, Obama over McCain and Romney, H. Clinton over Trump.

Joseph Pulitzer,  behind the Pulitzer prize, was a media baron of Jewish descent.

En site som verkar presentera konspirationsteorier som tjänar globalistiska syften är voltairenet.org

Samma gäller siten off-Guardian som presenterar extrema konspirationsteorier. Syftet verkar vara att missleda de som kritiserar globaliseringen samt blanda in äkta tecken på globalisering bland falska för att få de äkta tecken att även de verka falska. Man skapar i vilket fall en röra som förhindrar en tillfällig betraktare från att kunna avgöra vad som är äkta och vad som är falskt.

Någon helt korrekt sammanfattning av området är svår att göra. Det förefaller dock som om judisk kontroll över amerikanska media är mycket stark. Endast mycket få amerikanska media förefaller kontrolleras av icke judiska intressen, främst Fox. AP verkar också skilja sig från mängden, men Reuters förefaller dominera nyhetsförmedlingen, in alla fall vad denna blogg kan se. Man ser inte heller uppenbar judisk kontroll av AT&T. Företaget är dock mer inriktat mot teknisk överföring av information än mot dess innehåll. Det håller dock på att köpa Time Warner.

Trump har gjort framsteg och möjligen har detta gjort att Fox backat i stödet för Teymp (juni 2019)oxh därmed avslöjat sig som controlled opposition.

För att försöka finna redogörelser på området med annan vinkling kan man söka på termer som “zog”, “nwo” eller helt enkelt “medieägande”, men mycket material är vinklat, naturligtvis.

[ -1- , -2- , -3- , -4--5- ]

ABC, CBS och NBC kallas ibland “the big three”.

Följande har utnämnts till “the big six” 2011; Comcast, Newscorp (Fox), Disney (Fox, ESPN), Viacom (MTV, Paramount), Time Warner (CNN, HBO), CBS (60 minutes).

( businessinsider accepts poor ads as editorial content )

De tre största medieföretagen just nu (2018) verkar  vara, i ordning: 1. Comcast 2. Disney 3. Time Warner

Det korsvisa ägandet försvårar dock bedömningen.

The largest German daily, Bild, is owned by Springer. The founder, Axel Springer was very pro Jewish. One reason may be his Jewish wife.  He divorced her in 1938. This may have been due to the aspirations of making a better career, not having a Jewish wife, at that time in Germany.Axel Springer visited Israel every year. This photo was taken on the Mt of Olives.

The two Wikipedia founders are not Jewish. But Jimmy Wales has visited Israel at least 10 times and received a $1 million award from the University of Tel Aviv [The Times of Israel: Jimmy-Wales-likes-Israel] Many connections and employees link Wikipedia to Jewish culture.

Wikipedia reporter David Shankbone with Israeli P.M. Shimon Peres

The London Evening Standard verkar ha en något annan vinkling än de övriga brittiska globalistiska media. Den ägs av oligarken Lebedev. Oligarker brukar ju samarbeta mot Putin för att försöka destabilisera Ryssland. Riktigt vilken inställning Lebedev har ännu inte kunnat klargöras i denna blogg.

Wall Street Journal förefaller kunna använda extrem vinkling/fake news. WSJ was owned by Boston socialite family Bancroft until 2007, when Murdoch bought the newspaper through Dow Jones & Company owned by News Corp.


Colin Jensen, COO at Garteiser Honea, wrote this about “The Hill” (owned by News Communications, Inc, chaired and owned by Jimmy Finkelstein son of Jerry Finkelstein, a Jewish family.)

The Hill is a magazine for DC people, a soap opera digest for Hill-people.

DC people believe in big government.

So it’s not that The Hill advocates Democrat policies; it’s that it sees the world through a statist progressivist lens. That view dominates both sides in DC, but in the rest of America is called ‘leftist,’ while the Right is more libertarian.

It’s kinda’ like the circular cliche of “95% of people who majored in climate change science believe in climate change!” People who majored in PoliSci, then got a combined JD/MPA before moving to DC to work for a lobbyist before running for office before becoming a lobbyist—it’s no surprise they see government as the solution and subscribe to The Hill.


Exempel på ett mindre globalistiskt medium är Vice, vilket ägs av Fox.

Breitbart tillhör samma grupp. Wikipedia anser att B. publicerat “konspirationsteorier”. Fast vad som är en konspirationsteori beror naturligtvis på betraktaren. Wikipedia anser att Breitbart tillhör “alt-right” vilket Wikipedia kopplar ihop med “nazister” och “hatgrupper”. Man kan inte använda den globalistiska Wikipedias kategorisering här. Just objektiviteten hos Breitbart har dock denna blogg inte kunnat bedöma ännu.

Politico and Axios are not considered to have an obvious bias, at least not in the Rep-Dem spectrum, according to Wikipedia. Politico has been criticized by a Jewish organization:

In April 2017, Politico Magazine published an article purporting to show long-term links between U.S. President Donald Trump, Russian President Vladimir Putin and the Jewish outreach organization Chabad-Lubavitch. The article was widely condemned, with the head of the Anti-Defamation League Jonathan Greenblatt saying that it “evokes age-old myths about Jews”.

Haaretz är en israelisk tidning med vänsterprofil. Den förefaller inte vara en säker källa. Jerusalem Post är mer pålitlig. Haaretz ägs till majoriteten av Schocken-familjen som även ägde varuhus i Tyskland mellan krigen.

Express (Daily Express, Sunday Express) seems to  be the only  British newspaper supporting Trump and Brexit. It has lamented immigration and dismantling of the nuclear family. Some have compared it to the rag Daily Mail. It has recently (Feb 2018) been bought (from Richard Desmond) by The Mirror. Is Express a false flag right wing paper??? More study needed.
2019 01 28: Express.co.uk is a war mongering paper, specializing in worry and alerts.
[ worry ]
World War 3: Russia and Iran UNITE against US over Venezuela crisis, warn Trump ‘STAY OUT’

Express stöder även Trump. De brukar dra på med olika ALERTS! i versaler. Hetsar till oro.

Min tro är att tok-blaskor som Express och DM vill förknippa sin oro och stirrighet med Trump, Brexit och annat sunt. De är därför egentligen mot Trump och Brexit. Men det är bara en teori.

possibly conservative: Chicago Tribune, the New York Post, the Las Vegas Review-Journal, the Dallas Morning News, and the Wall Street Journal
liberal: New York Times, Boston Globe, and Washington Post

The Atlantic
Jewish editor in chief Jeffery Goldberg
The Atlantic does not seem to be a typical left wing liberal paper, but the blog has not followed this site in detail.

Vivek Saxena Quora:
The Atlantic has a less pronounced left tilt (more akin to Slate, New York Magazine, New Yorker) than others (such as Salon, New York Times or even the The Daily Beast). The truly on center publication maybe be the self professed libertarian ‘newspaper’ ‘The Economist’. However, even they seem often exasperated by the US right and the right seems rankled by them in turn.
somewhat bi-polar Wall Street Journal, which splits neatly between anodyne business content and rant-like editorials. But, pretty soon you are in The Weekly Standard and National Review territory. The real puzzle is why are there no conservatives doing quality writing about science, art, food or living?

Currently, the most popular article on The Atlantic is Graeme Woods superbly written, well researched long-read analysis of ISIS . It takes a position that is not left of center partisan or pro Obama administration

Se även bloggens sida “andra aktörer“.

Det är svårt att finna seriösa redogörelser gällande medieägarna och dess effekter. Seriös kritik av judiskt medieoligopol drar snabbt till sig flase-flag-troll. Dessa försöker styra diskussionen mot Palestinakonflikten, nazism etc. De försöker få kritik av media att framstå som generellt judehat. Troll försöker missleda diskussionen om medieägande till att handla om den person som framför argumenten – klassiska personargument.

Att medieägande är centralt framgår tydligt av att medieägarna är tämligen anonyma för befolkningen i stort. Medieägarna kritiseras t.ex. inte i media.

SvT styrs av regeringen. Text-TV [SvT Text] med stark globalistisk agenda tar dessutom bort sina sidor när de ej längre är aktuella. Jag vet inte vilka “oskrivna regler” som tillämpas. Men medier med stort genomslag brukar väl ha sina sidor kvar. (Men Google skyddar oss från skadligt innehåll genom att snabbt stoppa det i nedersta skrivbordslådan, om det alls finns kvar.)

Det är mycket oansvarigt av SvT att inte behålla gamla sidor av Text-TV på nätet.
 
The Local är en webtidning som förefaller ha stark globalistisk agenda

Judiska nätverk

Att gifta in sig i de judiska nätverken kan bidra till politisk framgång. Båda presidentkandidaterna (Trump/Clinton)  i USA-valet 2016 hade judiska svärsöner . (Clintons motståndare i de demokratiska primärvalen var Bernie Sanders, av judisk börd.)

Den filippinske presidenten Dutertes tidigare giftermål med en judinna har t.ex  gjort att media kunnat överse med klavertramp han gjort.

Nyheter Idag, påstått nationalistisk tidning. Ilan Sadé, ägare och Chang Frick, grundare är av judisk börd.
Webbsajten nyheteridag.se drivs genom aktiebolaget Publicism NITEK AB, ett bolag som ägs av judiskättade och homosexuelle Ilan Sadé, partiordförande i MED; så man kan numera utgå från att de är MED:s propagandakanal, även om Chang Frick (tidigare ordf. SDU syd) av judisk och romsk ätt en gång var dess skapare tillsammans med Jakob Bergman, då Chang var aktiv inom SD. Med Kasselstrand och Hahne (AfS) i tillägg undrar man om SDU var kraftigt infiltrerat.

Tumidanda [AfS supporter]:
Nyheter Idag som ägs av bögjuden Ilan Sade och drivs av zigenarjuden Chang Frick var ju direkt fientliga till AFS. Fria Tider och delvis även Nya Tider står dock nära AFS.
(Bloggen tar avstånd från användandet av dessa termer, noterar bara AfS-supporterns kommentar.)

Nyheter Idag presenterade “bomben” att Iraks försvarsminister fick socialbidrag i Sverige. Kanske tidningen fått i uppgift att läcka detta. Frick t.o.m. försvarade att MSM var sena.

Nya Tider förefaller infiltrerad/extremisrisk. Presenterar mindre seriöst bildmaterial.

https://www.nyatider.nu/the-global-network-behind-greta-thunberg/

Men intressant montage av Greta Thunberg och Neubauer.

Luisa-Marie Neubauer, One Foundation [ image from: Nya Tider ]

Några misstänkta false-flag-aktörer
Petterssons blog
Ingrid och Conrad
Svegot
Timo Sanandaji

MED är ganska säkert ett false-flag-parti. Detta stöds av en YouTube-kanal som heter Den Arga Blatten.

Det här är vad Sverigedemokraterna (SD) anser som tillåtna källor, för deras medarbetare att länka till. Andra källor anses mer radikala men kanske mest är false-flag. [ OBS! Det är inte säkert att detta är ett autentiskt dokument från SD. Men det tas med för att försöka ge ett intryck av hur källorna “på högerkanten” betraktas. ]

Man noterar att åsikter hos Fria Tider och Motgift inte verkar delas av SD. Möjligen tillhör dessa källor vad SD kallar “extremism” och vad som i praktiken kan utgöras av infiltration av vänsterelement under förment täckmantel av högerpolitiker. Även Svegot hör dit. Podden Ingrid och Conrad har flyttat till Radio Svegot och torde även den utgöra infiltration av vänsterelement.

Motgift samt Ingrid & Conrad har tillsammans bildat Det Fria Sverige (DFS).

Mmmm.harskarteknik:
Det [Fria Tider] är ingen tidning, det är vedervärdig smörja som göder hatet mot nysvenskar.

Kasselstrand (AfS) är med stor säkerhet ett vänstertroll som försöker framträda som narionalistisk politiker. Han länkar ofta till Fria Tider. Även detta tyder alltså på att Fria Tider är falsk vänsterinformation unfer högertäckmantel.

volvo 240:
[efter det svenska riksdags-valet 2018 där AfS gjorde ett sämre resultat än förväntat]
Har Fria Tider helt tagit sin hand från AFS nu. Inte ett ord om de sedan tidigt på valdagen. Fria Tider har iofs rätt konstiga proryska åsikter så deras splittringsjobb är väl avklarat

IKN:
Fria Tider är nästan som AfS’ inofficiella nättidning,

HejaFinland:
[AfS målgrupp är] Högerfalangen i SD, NMR, Nordisk Ungdom, gruppen runt motgift, Fria Tider, Nya Tider.

Kjome-och-Renvall:
AfS blev ihjälkramade av nästan samtlig alternativmedia inklusive poddare som Ingrid Carlqvist, Conrad Daniel Frändelöv, Svegot-gänget, nyliberalerna i Radio Bubbla, Sanna Hill och hennes tidning, Björn Börkkvist fd nazist, Stefan Jacobsson fd svenskarnas parti osv

På detta kom hela gänget från alt-right med Christoffer Dulny, The Golden One, Jonas Nilsson och Daniel Friberg.

Om AfS inte ens kunde vinna med detta stöd, hur ska dom klara det i framtiden?
– Med så’na vänner behöver man inga fiender.

Mattias Karlsson kontaktade vänsterextrema Expo för att bekämpa Fria Tider och Motpol. Detta tyder på att dessa är i infiltratörer, vilket är svårt att bevisa och därför kallas neofascister, extremister och liknande.

den 37-årige SD-profilen har en teori som går ut på att nättidningen Fria Tider har tagit emot pengar från “den paleokonservativa rörelsen i USA” och gått samman med den nationalistiska bloggportalen Motpol för att försöka ta över makten från den nuvarande SD-ledningen. Fria Tiders chefredaktör Widar Nord avfärdade igår teorin som “ett skämt”.

Enligt Karlsson är Motpol en “neofascistisk” sajt – men så sent som i förra veckan skrev Fria Tider om att SD-toppen själv skickat in material till bloggportalen under pseudonymen “Anders Lundgren”. Neofascism är ett begrepp som annars brukar användas av DN-skribenten Henrik Arnstad för att beskriva Mattias Karlssons och den övriga SD-ledningens ideologi.


Fria Tider sprider falsk information.
Det presenteras en dansk politiker som påstås vara en av de utsända experterna från OSSE, och denna politiker uttrycker ”chock över hur valet har gått till”.

En av de alternativmedier som deltagit i spridandet av desinformationen är FriaTider. I artikeln kallas Michael Aastrup Jensen för “valobservatör” vilket han inte är utan politiker för danska Venstre.

Liknande rubriker förekommer på både Nyheter Idags och Samnytts (f.d. avpixlat) webbsajter.


Nyheter Idag ägs av MED och är därmed tämligen säkert false-flag.
Tino Sanandaji förefaller vara ett vänstertroll i högerkläder.

Samtiden är en webtidning som ägs av Sverigedemokraterna.
 
 
 
Twitter
Skall man försöka sammanfatta så är Twitter kanske det minst förvrängda och vinklade mediet. Ingen modererar Twitter. Alla har rätt att skriva. Många tror att utan Twitter hade Trump inte vunnit presidentvalet.
 
RT och Sputnik oåstås vara grundade av ryska regeringen. (Vid något tillfälle har bloggen noterar att Sputnik ev. kan ha influerats av västmedias agenda. Om detta sker generellt för Sputnik, kan inte bloggen uttala sig om.)

Både medierna har glidit kraftigt mot väst. Båda anges dock vara kontrollerade av ryska regeringen, enligt Wikipedia. Man kan ifrågasätta om detta är korrwkt information. Medierna förefaller vara false-flag, dvs i detta fall västmedia som utgwr sig för att vara kontrollerade av ryska regeringen. Två exempel från Sputnik News:

The joint investigation committee did not allow Russia to participate. But this headline claims that it is asked to cooperate!
Long after the Mueller probe (finding no collusion) is finished, actors interpret it. Hardly what you would expect from Russian state media.

 

Sky News
The blog has not yet been able to fully determine the ownership. Comcast and Fox/Rupert Murdoch seem to trade stock.

Zerohedge
In a quote from the above New Yorker article they summarize the political stance of the blog, which Lokey told Bloomberg is: “Russia=good. Obama=idiot. Bashar al-Assad=benevolent leader. John Kerry= dunce. Vladimir Putin=greatest leader in the history of statecraft.”

Zero Hedge’s content has been classified as “alt-right” and has been criticized for presenting conspiracy theories.

In review, Zero Hedge publishes pro-right wing/Trump articles such as Pat Buchanan: “Trump Calls Off Cold War II.” As well as fake news stories regarding liberals: Anti-Trump Protesters Bused Into Austin, Chicago.

Editorial content is written under the pseudonym Tyler Durden and usually focuses on conspiracies related to economic collapse. Zero Hedge sources to factually mixed think tanks such as the The Mises Institute, which promotes Austrian (Anarcho-Capitalism) economics.

A factual search reveals a terrible track record with IFCN fact checkers. There are too many failed checks to list here.

Overall, we rate Zero Hedge an extreme right biased conspiracy website. mediabiasfactcheck

It seems Zerohedge publishes fake news. This attack never took place -1- -2-

Bloggen instämmer i denna bedömning. Bloggen anser dock att information av typen
Zerohedge, Craig Murray, Alex Jones/Infowars etc skrivs av vänstertroll som låtsas vara högerdebattörer.

Ibland kommer de med intressanta fakta. Man måste dock vara extremt försiktig med deras information. Ibland är den helt felaktig liksom deras tolkningar. I undantagsfall använder bloggen dessa siter på det sättet att de sätter fokus på intressanta fenomen. Alla fakta från dem måste dock kollas om och om igen.

Bellingcat (bell¿ngcat)
Founded by Eliot Higgins. Not a serious news outlet. Seems to plant information for the British gov’t.

The White Helmets
Not a serious news outlet. Plants anti-Assad information.

Rappler The Philippines
President Duterte has threatened to revoke Rappler’s license claiming it is US owned. The Philippines’ constitution only allows Philippino ownership of media.
The Guardian

Kinnevik
Kinnevik grundades av familjen Stenbeck på 30-talet.
Kinnevik holds significant stakes in about 30 companies operating across five continents in more than 80 countries, with a particular focus on growth markets. The largest holdings are Zalando, Millicom, Tele2, Global Fashion Group, MTG and Com Hem.

Norskt medieägande, Norwegian media ownership
Norge

Council on Foreign Relations

David Jay Pecker[3] (born September 24, 1951) is the chairman and CEO of American Media. He is the publisher of National Enquirer, Star, Sun, Weekly World News, Globe, Men’s Fitness, Muscle and Fitness, Flex, Fit Pregnancy, and Shape.

Ann Coulter, Rush Limbaugh

Conservative firebrand Ann Coulter has put a final nail into the coffin of her long-since cooled political romance with Donald Trump, calling him an “idiot” and an “emergency” after he said that he “hardly” knows her.
Coulter, an early and once-fervent supporter of Donald Trump’s presidency, has ramped up her criticism of the commander-in-chief in the weeks following the shutdown as it became clear that Trump would be unable to negotiate a border wall deal with House Democrats.

Coulter, who, along with another conservative host, Rush Limbaugh, was blamed by some in the liberal media for goading Trump into the shutdown in the first place, has accused Trump of chickening out of the fight for his key campaign promise when he agreed to sign a spending bill that provided only $1.3 billion for a barrier along the US-Mexico border instead of the requested $5.7 billion, calling it a “Yellow New Deal.”

Asked to what extent outside conservative voices influence his decisions, Trump praised talk show hosts Sean Hannity and Limbaugh, before saying that while media “likes to bring up” Coulter’s name, he doesn’t speak to her and hardly knows her at all.

https://www.rt.com/usa/451600-coulter-trump-idiot-emergency/amp/

oilprice.com seem to have a strong globalist agenda, it seems very slanted

2019 May
Sputnik News has become less objective and sometimes only repeats the Western media network agenda. Maybe RT also has followed this trend to some extent.

The Guardian – ägarstruktur och innehåll/politisk inriktning

Tidningen The Guardian ägs av en stiftelse:
Scott Trust Ltd äger Guardian Media Group vilken äger tidningen.

Tidningen har haft systemet länge och motivet anges vara att undvika arvsskatt och behålla dess liberala inriktning.

The Trust was established in 1936 by John Scott, owner of the Manchester Guardian (as it then was) and the Manchester Evening News. After the deaths in quick succession of his father C. P. Scott and brother Edward, and consequent threat of death duties, John Scott wished to prevent future death duties forcing the closure or sale of the newspapers, and to protect the liberal editorial line of the Guardian from interference by future proprietors. The first and only Chairman of the first Trust was John Scott.

Stiftelsen har avgörande inflytande:
To appoint and ‘in extreme circumstances’ to dismiss the editors of The Guardian

Jag skulle tro att stiftelsen väljer in sina egna ledamöter/medlemmar?
The current chair of the Scott Trust Board is Alex Graham,[1] who replaced Liz Forgan in 2016. Other board members include the current editor-in-chief Katharine Viner, Guardian finance editor Nils Pratley who is the journalist director of the board, and one member of the Scott family.

Frågan gäller vem som på lång sikt bestämmer tidningens innehåll. Ett av de ursprungliga motiven att bilda en stiftelse var att behålla tidningens liberala inriktning. Sker detta endast genom att liberala siftelseledamöter väljer in andra liberala ledamöter och de utser en liberal chefredaktör? Eller hur behålls tidningens politiska inriktning.

Familjen Scott är fortfarande med i bilden. De har en representant i stiftelsen. Är detta deras enda inflytande?

Är stiftelsen en fasad? Finns det personer i bakgrunden som styr? När t.ex en ny chefredaktör utses, vem har störst inflytande över beslutet?

Har tidningens ursprungliga ägare helt lämnat över till stiftelsen och hoppas att detta system skall garantera att den politiska inriktning de stöder kommer att fortleva i tidningen. Eller har någon enskild person en “nödbroms” om stiftelsen inte sköter sig som väntat?

Topic:
Allt som har att göra med The Guardians ägarstruktur och hur denna påverkar innehållet i tidningen.

När The Guardian själva beskriver tillsättningar i styrelsen ger det inte så många ledtrådar.
The Guardian

Jag kan inte bedöma värdet av källan Wikispooks:

The original Scott Trust, established in 1936, was wound up in 2008 and replaced by a limited company using the same name. The new commercially-oriented Scott Trust Ltd appoints a board to run the show – the composition of which might startle those who still regard The Guardian as a left-leaning newspaper.

Scott Trust Ltd appoints the editor, sets the commercial direction of the newspapers and has total responsibility for the overall development of the The Guardian and The Observer. Scott Trust Ltd is controlled by people predominantly from banking, venture capital and marketing ... the abrupt dismissal of dissenting voices such as its ex-reporter Nafeez Ahmed and, of course, its own supposedly neutral coverage of the Labour leadership elections and the ongoing demonisation of Jeremy Corbyn.

The few truly radical voices it allows space for are merely fig leaves for a right-wing bias disguised as ‘balanced’ journalism.[1]

wikispooks.com

jonathan-cook.net: HSBC and the sham of The Guardian’s Scott Trust

The Guardian functions under the same sort of corporate structure as any other major media company.

Nafeez Ahmed, an investigative reporter fired by the Guardian for his work exposing the connection between Israel’s attacks on Gaza and its interests in Gaza’s natural resources, exposes the sham of the Guardian’s Scott Trust.

In the first 12 mins of the video below, he talks to RT’s Going Underground
YouTube
(medium.com)

Ahmed details that the Scott Trust board members have deep ties to HSBC. Consider, for example, board member Anthony Salz’s CV, care of Ahmed:

a senior investment banker and executive vice chairman of Rothschild, and a director at NM Rothschild and Sons. He was a key legal adviser to Guinness during the notorious share-rigging scandal, helped Rupert Murdoch form BSkyB, and was vice chair of the BBC’s Board of Governors before it was replaced by the BBC Trust.

He [Salz] was also lead non-executive director of the board at the Department for Education under arch-neoconservative Michael Gove. Until 2006, Salz led a highly successful 30 year career as a corporate lawyer at Freshfields Bruckhaus Deringer, where he was head and senior managing partner since 1996.

One of Freshfield’s most prominent long-term clients is HSBC. In 2012, Salz’s former firm was appointed to advise HSBC on its record $1.9 billion fine from US authorities for money-laundering, regarding its UK law implications.

Although that occurred well after Salz’s time, HSBC’s relationship with Freshfields had been consolidated under Salz’s tenure shortly before he left, establishing an advisory monopoly on much of HSBC’s corporate work in Asia, and displacing the rival firm Norton Rose a

Seems less mainstream:
Eli Lake is a Bloomberg Opinion columnist covering national security and foreign policy. He was the senior national security correspondent for the Daily Beast and covered national security and intelligence for the Washington Times, the New York Sun and UPI.

Mic is an American internet and media company based in New York City that caters to millennials.[3][4] Originally known as PolicyMic, it rose to prominence after its on the ground coverage of the Tunisian Revolution.[5][6]

In April 2014, the company reached 19 million unique monthly visitors.[7] On November 29, 2018, Mic laid off the majority of their staff—60-70 people[8]—after Facebook canceled a deal to publish a news video series.[9]

Le Monde is owned by Le Monde Group which is controlled by
la société Le Monde libre qui possède 64 % du capital[10]. Cette société est détenue elle-même à 85 % par le duo (anciennement trio BNP avec Pierre Bergé, décédé en 2017) Xavier Niel et Matthieu Pigasse et à 15 % par le groupe de presse espagnol Prisa.

Xavier Niel Catholic/Jewish parents. Self made man.
Matthieu Pigasse boss of Lazard bank, supported Dominique Strauss-Kahn. Comes from a family of journalists.

Le Figaro is owned by Dassault group (also aircraft) – family of Jewish descent

Publishing
Who Owns Whom in Publishing?

Bertelsmann
Mohn, positive portrait by The Guardian

German media giant Bertelsmann has admitted it lied about its Nazi past and that it made big profits during Adolf Hitler’s reign in Germany using Jewish slave labour.
BBC WSJ

Penguin Random House (PRH) is an American multinational conglomerate publishing company formed in 2013 from the merger of Random House (owned by German media conglomerate Bertelsmann) and Penguin Group (owned by British publishing company Pearson plc).[1][2]

Deutsche Welle ägs av ARD, German public service.

globalresearch.ca seems glibalist and these quotes are possibly distorted youtube

 

Nyhetsflödet koordineras genom ett globalt nätverk av oligarker, ofta av judiskt ursprung. Genom att anställa stora mängder internettroll har de även lagt sociala medier under sig. Vi får bara se en sida av ett skeende. Vissa skeenden mörkläggs helt.

Genom Internets tillkomst har detta nätverk stärkt sin kraft oerhört. Genom bl.a vinkling, mörkläggning och hatstormar kan nätverket nu styra opinionen på tidigare okända nivåer.

De skeenden som presenteras är ofta riggade från början och har ett förutbestämt slut. Många nyheter är konstruerade av reklammakare (Greta Thunberg), eller säkethetsorganisationer (Skripal, Kamphuis, Assange, USA/Iran-konflikten).

En av nätverkets främsta arbetsmetoder är att skapa och underhålla konflikter. Kaos och motsättningar inom och mellan länder riskerar att öka dramatiskt.

ABC Australia Murdoch Fox
Honest Government parody

 

Nästa sida: Israels koppling till globaliseringen
 
 
 

TRANSLATE THIS PAGE:

A few earlier posts:    (scroll down list)

2017 12 09 Earlier: Trump om Jerusalem – den verkliga orsaken till Trumps uttalande funnen

2017 12 12 Earlier: IOK saknar bevis – Internationella Olympiska Kommittén stänger av Ryssland utan bevis

2017 12 15 Earlier: Destabilisering genom invandring

2017 12 18 Earlier: Destabilisering genom feminism och HBTQ

2017 12 25 Earlier: Geopolitisk krigföring – Media/USA attackerar Europa med flyktingar. The enemy within. Weapons of Mass Migration

2018 03 01 Earlier: Tesla, Ubuntu/Linux – self destructive moles & Google, Facebook – political control mechanisms

2018 03 10 Earlier: The terrorists’ objectives

2018 04 02 Earlier: UN obstructs murder investigation – UN supports an illegal regime. The true reason why Catalán and Sharp were killed.

2018 04 22 Earlier: The Iraq war 2003 was built on fake evidence. / So far, no accusations of chemical warfare have been proven true. / Also the war on IS was built on fake evidence.

2018 04 25 Earlier: Why only few air crash investigations are accurate. – Passengers lives are at an unnecessary risk.

2018 04 27 Earlier: The Cold War and other anti-Russian activities. The image of conflict; The useful enemy

2018 05 01 Earlier: Journalist wounded by IS ?

2018 05 10 Earlier: Who owns the news media

2018 05 22 Earlier: False flag awards

2018 05 30 Earlier: Fake news

2018 08 30 Earlier: Soros’ funds used to influence Swedish politics

2018 09 05 Earlier: Control of the Internet, Google, troll farms

2018 09 06 Earlier: Quotes

2018 09 07 Earlier: Feeding frenzy, the media monopoly disposes of politicians that do not follow the agenda

2018 09 08 Earlier: The media monopoly sells outdated technology to the Swedish gov’t @ SEK 10 bn.

2018 09 09 Earlier: All parties unite to refuse party SD posts as chairman according to election results.

2018 09 10 Earlier: News media gives birth to a political party – Ny Demokrati

2019 02 01 Earlier: Bilderberg calling the shots: Center party is hi-jacked and Liberal party is ordered to self-exterminate.

2019 02 01 Earlier: Elections 2018: Globalist parties pretended to have different opinions. Collaborate to favor large corporations at the expense of workers.

2019 04 12 Earlier: Ola Bini, Arjen Kamphuis connection

2019 04 14 Earlier: Wikileaks, Julian Assange and Ola Bini are likely American agents.

2019 08 10 Earlier: Edward Snowden – US operative

2019 10 10 Earlier: Greta Thunberg‘s true, dark motives

2019 11 26 Earlier: Arjen Kamphuis‘ disappearance

2019 12 01 Earlier: Are the Iranian ayatollahs CIA-agents?

2019 12 08 Earlier: The US space agencies NASA and SpaceX do not wish to go to space any more.


Table of Contents (in English)

Summary

[keywords:
Massmedia och demokratin
News media and the democracy]

Nästa:

01.06.002 Komplettering: Swedish media: Bonnier; Dagens Nyheter; Telia buys TV4, CMore and Finnish TV3 from Bonnier …; Bonnier-Google-Facebook …; Mittmedia till salu, Torsten Kreuger; SvT kritik …


First page after these pages on media ownership;

01.07 Israel är kopplat till globaliseringen


Innehållsförteckning:

20.04 Innehållsförteckning, ToC


 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.